четвер, 2 квітня 2015 р.

Методичне об'єднання вчителів історії

Тема засідання : «Використання інтерактивних технологій під час проведення тижня історії». 

Члени методичного об'єднання вчителів історії працюють над розв'язанням першочергових завдань навчання та виховання учнів за сучасних умов. З урахуванням рівня організації навчально - виховного процесу, особливостей учнів, учителів члени ШМО працюють над вирішенням наукової, методичної та виховної проблем.
Наукова проблема: забезпечення високого рівня якості та творчих здібностей учнів на основі високого рівня професіоналізму вчителя у світлі вимог Закону України «Про загальну середню освіту», національної доктрини розвитку освіти України.
Методична проблема: удосконалення уроків історії та правознавства шляхом особистісно - орієнтованої системи навчання, творчий розвиток учня.
Виховна проблема: створення оптимальних умов для розвитку та саморозвитку особистості учня, спрямованих на поліпшення розумових та фізичних можливостей, оволодіння знаннями та вміннями з основ наук.

Одним із завдань сучасної шкільної історичної освіти є вміння учня орієнтуватися у величезному потоці інформації, навчити цього лише на уроці історії чи трава просто неможливо, тому доречно проводити в школі тижні історії та права, які являють собою комплекс різноманітних форм позакласної роботи.
Основні завдання тижня:
 - підвищення інтересу учнів до предметів суспільно - гуманітарного циклу;
- розширення та поглиблення знань та вмінь учнів з предмета;
- реалізація на практиці основних принципів особистісно орієнтованого підходу до навчання;
- створення сприятливих умов для виявлення знань та вмінь учнів у нестандартних ігрових ситуаціях.
Досягти цього неможливо без відповідного організаційно - методичного забезпечення всього комплексу заходів предметного тижня, розроблення чітких стратегічних планів, прогнозування результатів роботи, неформального підбиття підсумків.
У зв'язку з цим варто детально розглянути найбільш важливі аспекти даного питання.
Так, для досягнення максимального ефекту позакласного заходу доцільно дотримуватись таких принципів, як:
- масовість;
 - видовищність;
 - диференційований підхід;
 - інтерактивність.


Інтелектуальна гра
 «Щасливий випадок» 
Змагання проходять між двома командами шестикласників по шість чоловік. Присутні вболівальники, члени журі і лічильна комісія. Гра проходить в декілька геймів. Перед кожним геймом розігруються порядок виступу команд, або конверти з питаннями.
Команди заходять з емблемами, кажуть назву команди, девіз і співають пісню.
1 гейм.
Одна команда виходить із залу. Друга швидко повинна дати відповідь на чотирнадцять питань. Потім інша команда дає відповідь на ті ж самі питання. Комісія підраховує і дає стільки балів, скільки дано правильних відповідей.
2 гейм.
 Кожній команді дають таблички з іменами грецьких богів і завдання в якому порядку їм треба стати. Команда, яка перша вишикується правильно, одержує два бали, іншій - один бал.
3 гейм.
Команди отримують задачі на лічбу років. Оцінюють як другий гейм. Задають запитання болільникам команд. За правильні відповіді вони приносять своїм командам по одному балу.
4 гейм.
Зачитують початок міфів, а команди повинні їх закінчити. Оцінює журі до п'яти балів за кращий переказ.
5 гейм.
Команди одна одній дають завдання. За правильну відповідь - 3 бали.
6 гейм.
Командам дають однакові кросворди. Через хвилину підраховують скільки слів відгадала кожна команда. За кожне правильно відгадане слово дають один бал.
По закінченню гри підраховують кількість балів і підводять підсумки.

Додаток до гри «Щасливий випадок» 
1 гейм «Хто більше»  
1. Як називається наука що вивчає минуле за речовими пам'ятками? (археологія) 
2. Колектив найдавніших людей називали ... (людське стадо) 
3. Як називаються знаки - малюнки? (ієрогліфи) 
4. Перший метал який почали обробляти люди, (мідь) 
5. Як називали царів у Стародавньому Єгипті? (фараони)
6. Фантастичні оповідання про богів, (міфи) 
7. Поеми Гомера. («Іліада», «Одіссея») 
8. Що було тією силою, за допомогою якої рабовласники зберігали своє панування над рабами і селянами? (держава) 
9. Як називають людей, що жили первіснообщинним ладом? (первісні люди) 
10. Привласнення того що створили своєю працею інші люди називають ... (експлуатація) 
11. Грецька посудина з двома ручками і вузькою шийкою, (амфора) 
12. Збір на користь держави, (податки) 
13. Як називали вождів у Індії? (раджа) 
14. Вирізьблене з дерева або з каменю зображення бога, (ідол) 

Додаток до гри «Щасливий випадок» 
2 гейм «Знаємо грецьких богів» 
Команда 1 
1. Богиня полювання, покровителька тварин. (Артеміда) 
2. Бог сну. (Гіпноз) 
3. Головний бог у греків. (Зевс) 
4. Богиня перемоги. (Ніка)
 5. Бог виноградарства та виноробства. (Діонісій) 
6. Богиня домашнього вогнища. (Гестія)
Команда 2 
1. Бог вогню та ковальства.
(Гефест)
2. Богиня правосуддя.
(Феміда)
3. Вісник богів і торговців.
(Гермес)
4. Дружина Зевса, покровителька заміжніх жінок і дітей.
(Гера)
5. Богиня мудрості, покровителька наук і мистецтва.
(Афіна Палада)
6. Володар моря, покровитель мореплавства.
(Посейдон)

Додаток до гри «Щасливий випадок» 
З гейм «Полічіть» 
Команда 1
У 1990 році знайшли скарб, що пролежав у землі 1250 років. У якому
році його закопали в землю?
(у 650 році)
Команда 2 
У 1920 році знайшли скарб, що пролежав у землі 840 років. У якому
році його закопали в землю?
(у 1080 році)
Завдання вболівальникам 
Землеробство виникло приблизно 8 тис. років до н.е. Скільки тисяч
років минуло з того часу?
(10 тисяч років тому)
Писемність виникла приблизно 5 тисяч років тому. За скільки
тисячоліть до нашої ери вона виникла?
(З тисячі років до н.е.)

Додаток до гри «Щасливий випадок» 
4 гейм «Продовжіть міфи» 
Команда 1 «Міф про аргонавтів» 
На Кавказі, на березі Чорного моря, висіло в гаю золоте руно - шкура
барана із золотою вовною. Воно належало цареві, який володів морським
узбережжям. Дракон, що ніколи не заплющував очей, стеріг руно ...
Команда 2 «Міфи про Геракла»
З наказу богів могутній Геракл мав здійснити дванадцять подвигів.
... Величезний лев нападав на тварин і людей ...
... У багнистому болоті жила Гідра - змія з дев'ятьма головами ...
... Цар Агвій мав п'ять тисяч биків ...

Додаток до гри «Щасливий випадок» 
5 гейм «Ти мені - я тобі» 
Завдання від команди «Спартанців» 
В Ізраїльсько - Іудейському царстві правив цар Соломон. Про його
мудрість народ зберіг багато легенд, які потім увійшли в Біблію. Соломон
придумав три тисячі приказок і тисячу пісень. Для свого сина Соломон склав
повчання, як треба правильно жити.
Ось одна легенда про його мудрість.
Одного разу цар Соломон сидів на троні і судив своїх підданих. Ось
прийшли до нього дві жінки з немовлятами на руках. Одне немовля було живе,
а друге мертве. Жінки кричали і сварилися між собою. Кожна кричала, що живе
немовля її дитина, і не можна було розібрати чиє ж воно насправді.
Що ж зробив Соломон, щоб вирішити цю проблему?
Відповідь: Соломон наказав розрубати живе дитя навпіл. Одна жінка
закричала: «Нехай не буде ні тобі, ні мені», а інша: «Не рубайте, а віддайте тій
жінці, аби дитя було живе». Соломон зрозумів хто є справжня мати.
Завдання команди «Прометей» 
Багато було оповідей про походи на Трою. На основі цих оповідей
створено дві великі поеми - «Іліаду» і «Одіссею». За переказом їх склав
великий поет сліпий Гомер у восьмому столітті до н.е.
Скажіть звідки походить вислів «ахіллесова п'ята» і чому він означає
вразливе місце?
Відповідь: мати Ахілла в дитинстві скупала його в підземній річці і
його тіло стало невразливе до стріл ворогів. Але мати тримала його за п'яту, це
місце було смертельно вразливе для Ахілла, куди і влучила стріла ворога.

Додаток до гри «Щасливий випадок» 
6 гейм «Розгадай кросворд» 
1. Дружина Зевса. (Гера)
2. Царя у Єгипті називали ... (фараон)
3. Грецька колонія в Криму. (Херсонес)
4. Держава між річками Тигр і Євфрат. (Межиріччя)
5. На якій горі жили грецькі боги? (Олімп)
6. Хто провів реформи, які змінили життя в Афінській державі на
краще? (Солон)
7. Хто написав поеми «Іліада» та «Одіссея»? (Гомер)
8. Детальне вивчення людської психіки і складання спецвправ, що
допомагають зберегти здоров'я, (йога)
9. Як називали рабів у Спарті? (ілоти)
10. Як називали єдиного бога у євреїв? (Ягве)

Команда «Прометей» 
Девіз : 
У світлі радості і дружбі живемо, 
Вогонь, як символ єдності тримаємо, 
Ми над усе свободу й незалежність любимо 
І хоч не все на світі та багато знаємо. 
Пісня 
Вогонь Прометея завжди сяє нам
Наш пупь освіщає для доблесних справ
Про спокій забули та й нащо він нам
Вогонь Прометея завжди поряд з нами / 2 рази
І це божий дар / 2 рази
Вогонь Прометея як світло вночі
Він нас зігріває, коли ми в путі.
На всі запитання є відповідь в нас
Тому що загін наш - загін Прометея / 2 рази
І вогонь є в нас / 2 рази

Команда «Спартанці» 
Девіз : 
Мужньо боремось за перемогу
Не вагаємось в бою.
Йдемо ми на допомогу
Захищаємо честь свою.
Пісня 
Спартанці - бойові орли
В їх діях мужність і відвага
їх об'єднала волі спрага
Ніколи їх не роз'єднать
Спартанців вам не залякать
Спартанці грають в КВК
Вони начитані й розумні
І там де треба гостроумні
Підстави є до перемог
Спартанці знають майже все.

7 клас 
Історична вікторина 
1. Які ви знаєте ранньослов'янські племена на території України?
2. Назвіть перше державне утворення слов'ян.
3. З ким воювали анти?
4. Назвіть головних слов'янських богів.
5. Хто був першим Київським князем?
6. Коли був заснований Київ?
7. Коли утворилась Київська Русь?
8. Який князь здійснив вдалий похід проти Візантії в 907 р.?
9. За часів правління якого князя відбулося перше повстання в Київській Русі?
10. Якого князя називали князь - воїн?
11. Якого князя називали хрестителем Русі?
12. Як називався перший збірник законів Київської Русі?
13. На честь якої події було побудовано Софіївський собор?
14. Якого князя називали тестем Європи і чому?
15. Скільки тривало золотоординське іго на Русі?
16. Хто автор «Повісті минулих літ»?
17. За правління якого князя Галицьке князівство досягло розквіту?
18. Поясніть термін «Шапка Мономаха»
19. Який князь об'єднав Галичину та Волинь в одну державу?
20. За правління якого князя Галицько - Волинська держава досягла
найбільшої могутності?
21. За часів правління якого імператора Франкська імперія досягла
найбільшої могутності?
22. Що таке турнір?
23. Що являє собою середньовічний замок?
24. Назвіть духовно - рицарські ордени середньовіччя.
25. Коли був завойований Константинополь?
26. Назвіть батьківщину арабів.
27. Як називається релігія арабів?
28. Що таке Коран?
29. Назва держави арабів.
30. Хто такі вікінги?
31. Яка війна тривала між Англією та Францією в XIV - XV ст.?
32. Хто є національною героїнею Франції?
33. Як називалась війна між Ланкастерами та Йорками в Англії в XV ст.?
34. Назвіть станово - представницький орган в Англії.
35. Що таке Реконкіста?
36. Назвіть середньовічних вчених.
37. Хто першим винайшов друкарський верстат?
38. За що князь Олександр одержав прізвисько Невський?
39. Яка подія ввійшла в історію як Льодове побоїще?
40. Як інакше називають Куликовську битву?

8 клас 
Історична вікторина 
1. Угода, за якою утворилася Річ Посполита?
2. Засновник Запорізької Січі?
3. Право міст на самоврядування?
4. Вільна людина?
5. Козаки, що перебували на службі у короля?
6. Керівник селянського повстання 1594 - 1596 рр.?
7. Гетьман, який здійснив найбільше походів проти турок та татар?
8. Гетьман, який зруйнував фортецю Кодак в 1635 р.?
9. Митрополит, який здійснив церковну реформу?
10. Керівник національно - визвольної війни 1648 - 1657 рр.?
11. Союзник Б.Хмельницького під час національно-визвольної війни?
12. Українсько - російський договір 1654 р.?
13. Полковник, сподвижник Б.Хмельницького, у битві під Берестечком
наказним гетьманом?
14. Перемир'я між Росією та Польщею 1656 р.?
15. Поясніть термін Руїна.
16. Поясніть термін Гетьманщина.
17. Який гетьман найдовше тримав гетьманську булаву?
18. Хто автор першої Конституції України?
19. Хто є героєм легенди про незліченні скарби?
20. Хто був останнім гетьманом України?
21. За чиїм наказом було зруйновано Запорізьку січ?
22. Що таке реформація?
23. Хто відкрив Америку?
24. Хто здійснив першу навколишню подорож?
25. Хто очолив Селянську війну в Німеччині?
26. Поясніть термін «інквізиція».
27. Яка подія була початком Нідерландської революції?
28. Назвіть станово - представницький орган Франції.
29. Що таке огороджування?
30. Як називалась реформована церква в Англії?
31. Ким була розгромлена «Непереможена армада»?
32. Які території були приєднанні до Росії за Івана Грозного?
33. Хто першим здійснив похід на Сибір?
34. Хто очолив повстання селян в Росії в 1606 р.?
35. Хто врятував Росію від польсько - шведської інтервенції?
36. Поясніть термін «унія».
37. Які країни ввійшли до «Священної Ліги»?
38. Як називалась держава турків - османів?
39. Хто автор «Джоконди»?
40. Відомий іспанський художник XVII ст.?
41. Відомий голландський художник, автор картини «Повернення
ного сина»?
42. Лідер англійської буржуазної революції?
43. Хто «прорубав вікно в Європу»?
44. Назвіть реформи Петра І.
45. Керівник селянської війни в Росії за часів правління Катерини II?

«Козацька слава в серцях у нас» 
Оформлення залу. 
Плакат «Як вогонь безсмертний у віках не згас, так козацька слава у
серцях у нас», репродукції народної картини «Козак Мамай» та картини І.
Рєпіна «Запорожці пишуть лист турецькому султану», портрети гетьманів,
виставка літератури з теми заходу, таблиця з назвами та нормами оцінювання,
конкурсів.
Конкурс ведуть хлопчик і дівчинка, одягнені в українські національні
костюми.
Козачка. 
По степах широких та вітер гуляє,
Він гуде, він стогне, свистить - завиває,
Ковилі високі додолу схиляє,
Набіжить могили, верхи позриває,
По шляхах - дорогах курить - замітає,
На ланах просторих і впину не знає,
По балках - байраках несеться стрілою,
Спобіжить до річки, шумить осокою.

Козак. 
Хотів би я стати та тим вітром буйним,
Що літає вільно, що гуляє гульма.
Не з тим, щоб високі та шпилі зривати,
Підіймать скрізь бурі всім половцям на горе,
Розбивать всі судна і топить їх в морі.
А з тим, щоб полинуть на шумні пороги,
Де жили - гуляли козаки - небоги,
Де було братерство, гарцювала воля,
Де життя кипіло, як кипить те море,
Де ярма і пана із віків не знали,
Де за волю бились, без страху вмирали...
Козачка. 
Ці рядки належать перу видатного співця козаччини, поета, історика
Дмитра Івановича Яворницького. У своїх творах Д.І. Яворницький всебічно
відобразив життя та боротьбу українського козацтва, його горду волелюбність,
мужність та любов до рідної землі, тієї землі, на якій зараз живемо ми з вами.
Козак. 
Дніпропетровщина...Золота чарівна сторона. Земля рясно уквітчана,
зеленню закосичена. Твої степи - це історія народу, який віками боровся за
свою волю, щастя, свідками чого є високі в степу могили, обеліски та прекрасна
народна пісня. Дніпропетровщина - батьківщина і центр відомого всім в
Україні і за її межами козацького руху.
Ведуча. 
На Дніпропетровщині є 10 пам'ятників, присвячених українському
козацтву. З восьми Січей - центрів козацтва - п'ять знаходилися у нашому краї.
Низький уклін Дмитру Івановичу Яровицькому, який описав їх. Він же зібрав
близько 2000 одиниць бойової зброї та предметів побуту тих часів.
Ведучий. 
До звука звук, струна струні одвітна,
А всі одвітні серцю кобзаря,
А вже козацьке військо маком квітне,
І спалахнула Хортиці зоря.
Ведуча. 
Ці звуки, звуки золототривожні
Закличний марш: агей, козацтво, в путь!
І як струна душа правдива кожна
З глибин історії вони ідуть, ідуть, ідуть.
Козак. 
На сцену запрошуються козаки - учні школи.
(Укюзацьк^илікрстюма^підмелодію пісні «Тей, долиною, гей, широкою...»
виводять учасник конкурсу, після шикування вони оголошують назви своїх^команд).
Козачка. 
Шановні учасники та вболівальники! Перед вами таблиця з назвами
конкурсів та нормами оцінювання, а також колонками для виставлення оцінок
журі.
Дозвольте вам представити вельмишановне журі нашого конкурсу.
Козак. 
Козакам завжди було притаманне поетичне ставлення до життя,
звеличення його краси, високі поривання душі й серця, відображені у
козацькому фольклорі. Першим буде конкурс на краще читання віршів про
козаків. Автором його повинен бути поет з місцевості, на якій проживаєте.
Козак. 
Надаємо слово журі.
Українська пісня... Хто не був зачарований нею, хто не згадує її, як
своє дитинство, свою юність, красиву і ніжну. Який митець не був натхненний
її мелодіями! Яка мати не співала цих легких, як сон, пісень над колискою своїх
дітей.
Козачка. 
У глибину століть сягає наша історія. Пізнавати історію рідного краю
нам допомагають мелодійні пісні та думи.
Слава не поляже, не поляже, а розкаже,
Що діялось в світі, Чия правда, чия кривда
І чиї ми діти. Наша дума, наша пісня
Не вмре, не загине... От де люди, наша слава,
Слава України.
(Оголошується конкурс пісні про козаків).
Козак. 
Слово журі.
Запорізька Січ... Найлегендарніше минуле українського народу.

Синонім свободи, людської і національної гідності, талановитості. Козацькому роду нема переводу, лине його слава з далечінь віків.
Командам було дано завдання підібрати легенди, пов'язані з
козацькими часами на Придніпров'ї, тому зараз ми з вами послухаємо розповіді
учасників.
Козачка. 
Послухаємо журі, чи їм сподобалися козацькі легенди.
Козачка. 
Пам'ятаймо, чиї ми сини коли будні на серці, чи свята.
Знову бачиться з давнини Україна, зажурена мати.
І зруйнована бачиться Січ, де мій пращур лежить серед поля,
А йому нахилилась до віч Україна, немов тополя.
(Історична вікторина проводить вчитель історії).
Запитання вікторини 
1. Скільки Січей було розташовано на території Дніпропетровської
області? (5)
2. Яку першу Січ було засновано в нашому краї?
(Томаківську)
3. На території якого району Дніпропетровської області знаходились
Запорізькі Січі?
(Нікопольського району)
4. Як називалася територія нашого краю до розселення в ньому
козаків?
(Дике поле)
5. Скільки куренів було на Січі?
(38)
6. Хто очолив козаків під час їхнього знаменитого походу на Кафу в
1616 році?
(П. Сагайдачний)
7. Який колір домінував у козацькій символіці?
(Малиновий)
8. У якому році козаки на чолі з І. Судимою зруйнували фортецю
Кодак?
(У 1635 році)
9. Якого видатного історика, нашого земляка, називають
енциклопедистом козаччини?
(Дмитра Яворницького)
10. Яку назву Катеринославу, пов'язану з періодом козаччини, дали
діячі УНР?
(Січеслав)
11. Хто був останнім кошовим отаманом Запорізької Січі?
(П. Калнишевський)
12. Назвіть місце поховання Івана Сірка.
(С.Капулівка Нікопольського району)
13. Кого з наших земляків - письменників називали співцем
козаччини?
(Адріана Кащенка)
14. Коли відбувся вирішальний бій між козаками Б.Хмельницького та
польським військом під Жовтими Водами?
(5 травня 1648 року)
15. Які ви знаєте сучасні назви географічних об'єктів нашого краю, пов'язані з козацькими часами?
(Кривий Ріг, Петриківка, с. Спаське, о. Лантухівський,
Настина могила і т. д.)
16. Що входило в коло обов'язків осавула?
(Військова підготовка козаків, забезпечення їх озброєнням і
боєприпасами, складання козацьких реєстрів)
Козак. 
Ходіть до мене, браття з пістолем, при січових шаблях.
Щоб супокійно ратаю в полі, жайвору - у гаях.
Хай наречена в краснім намисті вийде стрічать зорю,
Хай буде затишно в серці і мислі поводарю й кобзарю.
Наш наступний конкурс - «Козацька зброя».Вам потрібно за 1
хвилину написати якомога більше назв козацької зброї.
(Запрошуються по 1 представнику від команди до столів, де лежать листи і ручки).
Козак. 
«Невідправлені депеші» - так ми назвали наш наступний конкурс.
Ваше завдання - з'ясувати, ким вони могли бути написані.
1. «Януша Острозького покарано. Здобув Білу Церкву, взяв Київ,
Трипілля, Богуслав, Переяслав. Іду на Волинь і Поділля».
(Криштоф Косинський)
2. «Стали табором біля міста Лубни в урочищі Солониця. Маю намір у
разі невдачі перейти в межі Московії».
(Северин Наливайко)
3. «Домігся від патріарха Феофана висвячення нового православного
Київського митрополита та п'ятьох православних єпископів для п'яти єпархій.
Я дуже радий із приводу відновлення автокефалії Української православної церкви».
(Петро Сагайдачний)
4. «Після Пилявецької битви рушив на Львів, 26 вересня розпочав
облогу, місто руйнувати не хочу, чекаю контрибуції».
(Богдан Хмельницький)
5. «Атакували і оточили польську армію в урочищі Жовті Води,
примусили ворога отаборитися, а 5 травня відбувся вирішальний бій, в якому
ми одержали беззаперечну перемогу».
(Богдан Хмельницький)
6. «Помер Богдан Хмельницький. Між старшиною розпочалася
боротьба за гетьманську булаву і на старшинській раді до повноліття Юрася
Хмельницького мене обрали гетьманом».
(Іван Виговський)
7. «Виїжджаю на зустріч із Карлом XII. Вороття назад немає. Зі мною
4 тисячі військ, генеральна старшина та 7 полковників».
(Іван Мазепа)
8. «За наказом Петра І мене заарештовано і ув'язнено у
Петропавловській фортеці. Чи ж здогадаються нащадки, де шукати мої
скарби?»
(Іван Полуботок)
Надаємо слово журі для оголошення результатів конкурсів «Козацька
зброя» та «Невідправлєні депеші».
Козак.
Наступний конкурс - «Видатні особи». Слухаючи текст, ви повинні
визначити, про якого гетьмана чи отамана йдеться.
1. Учасник морських походів запорожців у 70 - х роках XVI ст. проти
турків. Під час одного з походів потрапив у поло, де перебував 25 років, але
зумів визволитися і повернувся з товаришами в Україну.
(Самійло Кішка)
2. Із 1663 року багато разів обирався кошовим отаманом. Царський
уряд заслав його у Тобольськ, але згодом дозволив йому повернутися. Здійснив
чимало успішних походів на Кримське ханство та міста турецького узбережжя
Чорного моря. Його героїчна діяльність відображена в численних народних
переказах і думах. Зокрема, з його іменем пов'язаний переказ про лист
запорожців до турецького султана.
(Іван Сірко)
3. Козацький ватажок кінця XVI ст., керівник козацького повстання
1594 - 1596 рр. в Україні та Білорусії. Народився у Гусятині (нині
Тернопільська область) у родині ремісника - кушніра
(Северин Наливайко)
4. За походженням молдаванин. До 1577 року був запорозьким
козаком. Спираючись на народні маси, дрібних та середніх феодалів Молдавії,
за допомогою загону запорізьких козаків почав боротьбу проти турецького
ставленика молдавського господаря Петра Кривого і у 1577 році був
проголошений молдавським господарем.
(Іван Підкова)
Козачка. 
Ось і підійшов до кінця наш черговий конкурс. Із задоволенням надаю

слово журі.
Козак. 
Співай нам, кобзарю, про Січ, про могили,
Коли яку написали, кого положили,
Про старину, про те диво, що було, минуло,
Утни, батьку, щоб нехотя на весь світ почули,
Що діялось в Україні, за що погибали,
За що слава козацькая на всім світі стала.
Запрошую на сцену капітанів, а точніше козацьких отаманів. Кожна
правильна відповідь на питання принесе команді один бал.
1. Де знаходилася скарбниця Запорізької Січі?
(В плавнях)
2. Що зображено на козацькій печатці?
(Козак із мушкетом на лівому плечі та шаблею при боці)
3. Назвіть основні пам'ятки історії козацтва нашого краю.
(Залишки Кам'янської Січі, фортецю Кодак, могила Сірка в с.
Капулівка Нікопольського району та ін.)
4. На які територіальні одиниці ділилися землі Запорізької Січі?
(Паланки)
5. Яка довжина козацького човна - чайки?
(20 метрів)
6. Хто намалював картину, сюжетом якої стало написання козаками
листа до турецького султану?
(Ілля Рєпін)
7. Яка українська дівчина стала дружиною турецького султана?
(Настя Лісовська - Роксолана)
8. Коли була зруйнована остання Запорізька Січ?
(У 1775 році)
9. Як називалися житло і військова одиниця у запорозьких козаків?
(Курінь)
10. Як називалося військове товариство запорожців?
(Кіш)
11. Як називалася традиційна козацька зачіска?
(Оселедець)
12. Назвіть козацького архітектора, за проектом якого зведено
дерев'яну церкву без жодного цвяха у м. Новомосковську.
(Яків Погребняк)
Козачка.
Для оголошення результатів конкурсу отаманів надаємо слово журі.
Велику роль у житті козаків відігравали козацькі клейноди - символи
влади, до яких належали корогва, бунчук, булава, тростина, пірнач, литаври та
печатка. Пропонуємо учасникам конкурсу художників зобразити козацькі
клейноди. Журі врахує кількість зображених предметів і майстерність
виконання. Запрошуємо учасників конкурсу зайняти свої робочі місця.
Поки художники працюють, оголошуємо конкурс болільників.
Козак. 
Болільникам пропонуємо називати асоціації до слів, повязаних із
козацтвом. Болільники якої команди назвуть слово останніми, додадуть до
рахунку своєї команди один бал.
Тож починаємо. Слово «Дніпрові пороги».
Козачка. 
Є щось святе в словах: мій рідний край.
Для мене - це матусі пісня ніжна,
І рідний сад, від квіту білосніжний,
І той калиновий у тихім лузі гай.
Для мене - це твої стежки й мої,
В містах і селах стоптані любовно,
И пісень людські прозорі ручаї,
Усе, що серцю рідне невимовно.
Його історія... В ній стільки гіркоти,
І тим рідніш мені ти, краю рідний,
Що вже назад поламані мости,
І день встає, як райдуга погідний.
Козак. 
Ось і завершилися наші козацькі змагання. Час визначити переможців,
я оголошення підсумків змагань надаємо слово журі.

Немає коментарів:

Дописати коментар