пʼятницю, 30 березня 2018 р.

Розвиток творчих здібностей учнів


Розвиток творчих здібностей учнів
Головне завдання вчителя - навчити учнів мислити аналітично,об'єктивно, неординарно, мати власні судження, давати оцінку історичним подіям, фактам, історичним особам.
         Учні повинні бути зацікавлені в отримуванні знань шляхом дослідження, пошуку нового. Вчитель як досвідчений капітан, повинен вести корабель з учнями по океану знань, оминаючи рифи, долаючи перешкоди, розвиваючи здібності учнів, які вони будуть застосовувати у подальшому житті.
         Які ж основні вимоги до уроку з розвитку творчих здібностей учнів?
         Це:
використання різноманітних форм та методів організації навчальної діяльності для актуалізації суб'єктивного досвіду учнів;
створення атмосфери, що сприяє зацікавленності кожного учня в роботі класу;
стимулювання учнів до розмірковування, використання різних способів виконання завдань без страху помилитися, дати неправильну відповідь;
використання в процесі роботи дидиктичного матеріалу, що дозволяє учню обирати найбільш прийнятні для нього вид і форму навчального матеріалу;
оцінювання діяльності учня не тільки за кінцевим результатом, але й за процесом його досягнення;
заохочення намагання учня знаходити власні способи виконання завдань, аналізувати способи роботи інших учнів у процессі уроку;
створення атмосфери, що сприятиме самовираженню.
         Розвиток творчих здібностей
Творчість - це розумова й практична діяльність, результатом якої є створення оригінальних, наповторних цінностей, виявлення нових фактів, властивостей, закономірностей, а також методів дослідження і перетворення матеріального світу або духовної культури.
Творчі здібності ососбистості - це синтез її властивостей і рис характеру, які характеризують ступінь їх відповідальності вимогам певного виду навчально-творчої діяльності і які обумовлюють рівень результативності цієї діяльності.
Творчі здібності самі по собі не гарантують творчих здобутків. Для їх досягнення необхідний "двигун", який запустив би в роботу механізм мислення, тобто необхідні бажання і воля, потрібна "мотиваційна основа".
         Психологічні особливості 
Підлітковий вік - вік між дитинством і дорослістю (від 11-12 до 16-18 років), який характеризується якісними змінами, пов'язаними зі статевим дозріванням і входженням у доросле життя. У цей період особа має підвищену збудливість, імпульсивність і часто неусвідомленний статевий потяг. Провідна діяльність в підлітковому віці - це інтимно-особистісне спілкування з однолітками.
Для підліткового віку характерні:
1) Почуття дорослості;
2) Формування "Ми" - концепції;
3) Формування референтних груп.
У спілкування дітей досить швидко складаються відносини, у яких з'являються однолітки-лідери, і однолітки-ізгої. Спілкування з однолітками - тверда школа соціальних відносин. Саме спілкування з однолітками вимагає високої емоційної напруги. "За радість спілкування" дитина-підліток витрачає багато енергії на почуття, пов'язані з успіхом ідентифікації й стражданнями відчуження.
Група однолітків, з якими спілкується дитина впливає на розвиток її ососбистості. Саме в умовах спілкування з олнолітками дитина-підліток постійно зіштовхується з неохідністю застосовувати на прктиці засвоювані норми поводження.
Розвиток творчих здібностей у підлітковому віці визначається взаємодією низки чинників:
- внутрішніх, до яких належать: вікові й індивідульно-психологічні особливості особистості (самооцінка, рівень тривожності, агресивність, спрямованість особистості, акцентуації характеру, властивості ВНД тощо), статеві відмінності, стилі (стратегії) організації розумової діяльності;
- зовнішніх, що представлені чинниками мікросеридовища: характером і системою сімейного виховання, впливом школи і спілкування з однолітками.
Досвід багатьох вітчизняних та закордонних педагогів свідчить про вірогідність успішного формування у учнів якостей творчої особистості. Для цього учням варто надавати максимум можливостей для випробовування себе в творчості, причому починати треба з найпростіших завдань, а в разі потреби й на спеціально побудованій сиситемі задач.
Засвоюючи досвід творчої діяльності , характерні для неї процедури, учні набувають здібності видозмінювати ті стереотипи мислення, яким вони вже навчилися, вчаться відмовлятися від стереотипів. контролювати нові підходи до осмислення раніше засвоєного або нового змісту.
Для формування творчої особистості в процесі навчання особливо важливі такі компоненти.
Інтелектуально-логічні здібності учня виявляються у:
Вмінні аналізувати. 
Здібності виділяти істотне спільне і відволікатися від несуттєвого (абстрагування).
Здібності формулювати правильне означення об'єкта, встановлювати родову ознаку і видову відміну.
Здібності поянсювати,  що свідчить про інтелектуально-логічне вміння аргументовано викладати і розкривати сутність питання, проблеми, способи її розв'язання.
Здібності доводити, обгрунтовувати.
Інтелектуально-евристичні здібності особистості включають:
Здібності генерувати ідеї, висувати гіпотези, що характеризує інтелектуально-евристичні властивості особистості в умовах обмеженої інформації.
Здібність до фантазії. Це найбільш яскраве виявлення творчої уяви, створення інколи неправдоподібних, парадоксальних образів і понять.
Здібність бачити протиріччя і проблеми.
Здібність відмовлятися від нав'язливої ідеї, перебороти інерцію мислення.
Незалежність мислення характреризує здібність не слідувати бездумно загальноприйнятій точці зору, бути вільним від думки авторитетів, мати свою точку зору.
Критичність мислення - це здібність до оціночних суджень, видіння привильно оцінити процес і результат власної творчої діяльності та діяльності інших, уміння знаходити власні помилки, їх причини і причини невдач.
         В умовах радикальних реформ освіти на перший план виступає формування не тільки традиційних знань, умінь і навичок, але і розвиток мислення, творчих здібностей, дослідницьких навичок.
         Все, що включає в себе науково-дослідницька робота учнів, це беззаперечна основа для успішної роботи з написання рефератів, курсових, дипломів у ВУЗі.
         Ось уже протягом 10 років, з 2007 р. учні нашої школи беруть активну участь в різноманітних конкурсах та проектах, залучаються до пошуково-дослідницької діяльності, вивчаючи історію рідного краю. Так, в 2007р. учні 11 класу взяли участь у Всеукраїнській історико-краєзнавчій експедиції "Історія міст і сіл України". Результатом дослідження стали "нариси з історії Широкого".
         В 2008р. учні 9-11 класів взяли участь в акції "Колосок пам'яті" до 75річчя Голодомору 1932-1933рр. Було зібрано багато спогадів старожилів, які ввійшли в "Книгу пам'яті Дніпропетровської області". В 2009-2010рр. до 65річчя звільнення України від німецько-фашистських загарбників учні 10-11 класів взяли участь в проекті "Діти війни", зібрали спогади дітей війни - наших земляків.
         В 2010р. в рамках Всеукраїнської історико-краєзнавчої експедиції Сінчевська А. дослідила бойовий шлях партизанського загону Г.Седнєва, який діяв у нашому районі. Її робота була представлена на обласній науково-практичній конференції в м.Дніпропетровську, яка була приурочена 65-річчю Великої Перемоги.
         В 2011р. Єременко К. та Хомулін В. дослідили діяльність наших земляків П.Лобановського та Ф.Штекеля. В 2012р. Орел Д. зібрав матеріали про діяльність Широківського народного театру. Ця робота була приурочена 100-річчю театра. Каптур Д. дослідила творчість видатного українського співака Г.Гаркуші, який родом з Шестерні.
         В 2013р. Біднов В. написав роботу "Доля дітей в роки Великої Вітчизняної війни"
         В 2011-2013рр. ці учні представляли свої роботи на міжрегіональному краєзнавчому форумі в м.Кривий Ріг.
         В 2013р. Карамушка Ю. взяла участь у Всеукраїнському конкурсі "Доля дітей у роки Другої світової війни в малюнках учнів". Всього на конкурсах було представлено 800 робіт.Юлія ввійшла в число 30 фіналістів і була запрошена в Київ для участі у фіналі конкурса.
         В 2014-2015н.р. Демиденко А. та Перекрестов А. написали дослідницьку роботу про діяльність Широківського кредитного товариства.
         В 2016р. Алхімова Д. та Панченко Д. взяли участь у Всеукраїнському конкурсі "Об'єднаймося ж, брати мої". Результатом стала робота "Культурне життя Широківщини в 1917-1918рр.
         Здібності учнів успішно розвиваються під час підготовки та участі у предметних олімпіадах.
         Учні, які цікавляться історією, беруть участь в шкільних, районних та обласних олімпіадах. Традиційно щороку учні нашої школи здобувають призові місця на районних олімпіадах з історії та правознавства.
         В 2010-2011н.р. - І місце 9кл Ющик М. (історія)
                                         І місце 10кл. Краснов О.
                                         І місце 11кл. Косарєва В. (правознавство)
         2011-2012 н.р.  - І місце 10кл. Григораш Т. (історія)
                                        І місце 11кл. Краснов О.
                                        І місце 10кл. Каптур Д. (правознавство)
                                        І місце 11кл. Краснов О.
         2012-2013н.р.  - І місце 11кл. Григораш Т. (історія)
                                      І місце 11кл. Каптур Д. (правознавство)
         2013-2014н.р.  - І місце 8кл. Черних М. (історія)
                                      І місце 10кл. Борисенко А
                                      І місце 11кл. Григораш М. (правознавство)
         2014-2015н.р.  - І місце 9кл. Єременко Є. (історія)
                                       І місце 11кл. Ковальчук А.
         2015-2016н.р.  - І місце 11кл. Курочка Л. (історія)
                                       І місце 10кл. Кравець О.
         2016-2017н.р. - І місце 11кл. Єременко Є. (історія)
                                      І місце 11кл. Шишка Д. (правознавство)
         2017-2018 н.р. - І місце  11кл. Кушнерук К. (історія)
                                      І місце   9 кл. Костішина К.
         Перехідний вік - єдиний період життя, коли творчість може стати універсальним і природним способом буття людини. Численні наукові дослідження різних часів свідчать про безкрайні креативні можливості цього часу, тому провідна психолого-педагогічна проблема виявляється в тому, щоб створити ці сприятливі умови стимулювання і спрямування розвитку особистості.
         Творчі здібності вчені аналізують як психологічні особливості дитини, які сприяють оволодінню цією діяльністю. Важливо визначитися, які вміння потрібно сформувати  у учнів, щоб вони відчували свободу своїх дій у творчості, мали можливість проявити творчість, успішно здійснювати цю діяльність.
         Вчені визначають здібності як психічні властивості індивіда, що регулюють досягнення людини і слугують умовою життєдіяльності; як властивості функціональних систем, що реалізують окремі психологічні функції та мають індивідуальну прояву і виявляються в успішності та якісній своєрідності засвоєння і реалізації діяльності. Природа щедро наділила кожну здорову дитину можливостями розвиватися. і потрібно лише знайти, як реалізувати ці можливості, і тоді кожен учень зможе піднятися на найбільші висоти творчої діяльності. А це буде сприяти успішному розвитку та адаптації в соціумі. 

 

Немає коментарів:

Дописати коментар